Certyfikat Prezydenta m.st. Warszawy WARS i SAWA dla LILO.

Szkolny Program wspierania uzdolnionych opracowany w LI LO im. Tadeusza Kościuszki w Warszawie w marcu 2015 roku zyskał uznanie i otworzył przed nami nowe możliwości. 26.10.2015 roku nasza szkoła otrzymała Certyfikat WARS i SAWA i dołączyła do warszawskiej sieci szkól wspierających uczniów uzdolnionych. To znaczący sukces całego zespołu pracującego nad programem. W dniu 23 września 2019 r. nasze Liceum otrzymało bezterminowy Certyfikat  WARS i SAWA.

 
2015warssawa.jpg [1852x2602]
 

Warszawski System Wspierania Uzdolnionych

Wars i Sawa rok szkolny 2019/ 2020.

 

,, A było ich razem dwoje, on i ona, Wars i Sawa.

Jednakowa, miła, grzeczna, pracowita bliźniąt para’’ .

Od imion bohaterów legendy

,, Wars i Sawa’’  pochodzi

 

W dniu 23 września 2019 r. nasze Liceum otrzymało bezterminowy Certyfikat  WARS i SAWA. Na podstawie własnych obserwacji, rozmów z uczniami oraz ścisłej  współpracy nauczycieli udało się wytypować uczniów zainteresowanych własnym rozwojem i przejawiających kierunkowe uzdolnienia. W naszym zespole artystycznym można wykorzystać swój potencjał, rozbudzać swoje ambicje i ciekawość twórczą – spełniać swoje marzenia . Taniec, śpiew, muzyka, teatr, malarstwo i tradycje traktują o tym, co nas łączy, otacza i dotyka na co dzień. Kontynuujemy formy pracy z uczniem zdolnym inspirujące, aktywizujące i motywujące uczniów do rozwijania swoich umiejętności i zdolności stwarzając uczniom okazję do swobodnego wyboru zadań oraz do konfrontacji twórczości i realizacji własnych marzeń. Jak co roku uczniom towarzyszył ich duży entuzjazm, inicjatywa, wyobraźnia, kreatywność, zaangażowanie, wrażliwość,  samodzielność i skuteczność pracy, co  ułatwiało rozwój kreatywności, proces inwencji twórczej i odkrywanie osobistych preferencji i uzdolnień. Uczniowie pogłębili i poszerzyli swoją wiedzę literacką i historyczną dzięki stymulowaniu ich do samodzielnego ustalania własnych celów edukacyjnych, działania, analizowania i dociekania. Uczniowie rozwinęli umiejętność pracy zespołowej, organizacji pracy własnej, sprawnego wchodzenia w  role i konstruktywnego uczestnictwa w życiu szkoły poprzez prezentowanie swoich uzdolnień na forum szkoły i poza szkołą.

1. Organizacja cyklicznych działań kształtujących zamiłowanie do literatury i poezji, rozwijających wiedzę literacką i wrażliwość poetycką, kompetencje językowe, wyobraźnię artystyczną i plastyczną, zamiłowanie do sztuki oraz propagujących czytelnictwo:

a) cykl lekcji bibliotecznych: Czytam, myślę, działam, Uczę się i umiem. Stawiam sobie cele. Skutecznie zarządzam swoim czasem, Nie popełniaj gaf! -  Lapsusy językowe.

b) Wystawy: Motyw śmierci w literaturze i malarstwie, Wizerunki znanych pisarzy i poetów polskich.

c) Spotkanie czytelnicze w przedszkolu: Młodzież czyta dzieciom - Na Mikołajki włącz książkę włącz czytanie.

Młodzież zaprezentowała dzieciom różne formy czytania książki, nie tylko w sposób tradycyjny. Uczniowie czytali dzieciom, wiersz Jana Brzechwy Na straganie. Przedszkolaki wybierały z kosza świeże warzywa i rozpoznawały je przez, dotyk i zapach i wykonali prace plastyczne. Na pamiątkę spotkania czytelniczego, dzieci otrzymały książki pt. Boże Narodzenie dla całej rodziny i Opowieść wigilijna.

b) Literackie WalentynkiNiech mówią, że to nie jest miłość...- musical.

Miłość jako ładunek emocjonalny była wyrażana przez dialog, piosenki, muzykę, taniec. Uczniowie przedstawili 2 scenki rodzajowe pt. Przez żołądek do serca i Szeptem do mnie mów, do których wykorzystano fragmenty piosenek i wierszy o miłości.

2. Organizacja cyklicznych działań kształtujących zainteresowania i zamiłowanie do historii, rozwijających i pogłębiających wiedzę historyczną, motywujących do analizowania i dociekania oraz kształtujących uczucia patriotyzmu i poszanowania i pielęgnowania polskich tradycji i obyczajów oraz historii szkoły:

a) wystawy o tematyce historycznej: Bądź godnym Polakiem. Pamiętaj!, Droga do niepodległości w literaturze, muzyce i malarstwie, Tylko wierność ludziom czyni z nas człowieka – T. Kościuszko patron naszej szkoły , Tadeusz Kościuszko w ikonografii, Historia szkoły w zbiorach biblioteki szkolnej.  

b) Literackie Zaduszki – Czas mojego życia – montaż poetycko - muzyczny.

Zaduszki literackie są już tradycją w naszej szkole. Tegoroczne spotkanie było dedykowane pamięci tych którzy oddali swoje życie za Ojczyznę, nauczycielom i pracownikom obsługi, tym których znaliśmy i kochaliśmy.  Przesłaniem spotkania  było motto: Trygve Gulbranssena ,, Dobrzy ludzie mają moc – mogą żyć jeszcze po śmierci w niejednym wspomnieniu’’.

c) Pamięci Profesora – wystawa - życie i dorobek naukowy prof. Andrzeja Zahorskiego nauczyciela naszej szkoły.

d) Polska tradycja obchodów świąt Bożego NarodzeniaJest taki dzień - spektakl słowno – muzyczny. Czas Bożego Narodzenia w polskiej obyczajowości zawsze był i jest wyjątkowym, uroczystym i wzruszającym wieczorem w ciągu roku, głęboko osadzony w kulturze ludowej i wiąże się z chrześcijańską tradycją kulturową. Uczniowie i nauczyciele przedstawili zwyczaje i obrzędy kultury ludowej związane z wigilią Bożego Narodzenia, w oparciu o opis staropolskiej wigilijnej wieczerzy w powieści ,,Chłopi’’ Władysława Stanisława Reymonta.

e)  75 lat minęło, jak jeden dzień i Zjazd absolwentów.

 ,, Szczęściem zbiega rok za rokiem, jak godzina po godzinie. Próżno kłócić się z wyrokiem, przeszło wczoraj i dziś minie’’. Jak to zwykle bywa uroczystości rocznicowe są dobrą okazją do zaprezentowania swojej szkoły, jej historii i patrona oraz zdolności uczniów.

3. Działania rozwijające kompetencje uczniów w dziedzinie TIK: przygotowanie materiałów do wystaw i spektakli (wyszukiwanie informacji,  projektowanie i opracowania, prezentacje komputerowe).

4. Skuteczne promowanie osiągnięć uczniów poprzez różne formy uznania:

Możliwość zaprezentowania przez uczniów swoich zdolności i pasji artystycznych, stwarzanie atmosfery akceptacji, traktowanie wszystkich pomysłów i prac  uczniów z powagą i życzliwością, przekazywanie informacji o ich osiągnięciach ( facebook, strona szkoły, gazetka szkolna Lilowiec, wystawy prac uczniów, spektakle – słowno – muzyczne) i nagradzanie ich sukcesów powodowało, że czuli się docenieni i wyróżnieni za swoją pracę.

5. Praca zdalna  z uczniami – w okresie pandemii COVID 19.

Praca zdalna z uczniami obejmowała 5 obszarów:

1. Kultura, nauka, literatura i sztuka na wyciagnięcie ręki.

2. Zostań miłośnikiem dobrej książki.

3. ,, Z lekturą za Pan Brat’’.

4. Spotkanie z poezją to szkoła życia.

5. Prawo w kulturze.

Miała ona na celu motywowanie uczniów do rozwijania swoich zainteresowań, poszerzania wiedzy naukowej, literackiej, kulturalnej oraz służyła wzmacnianiu samooceny uczniów i budowaniu ich poczucia wartości, kształtowaniu kompetencji społecznych. Wskazywała uczniom możliwość rozwijania swoich pasji poza szkołą.

 

                                                                                                               Grażyna Szymczyk

                                                                                                         nauczyciel- bibliotekarz

                                                                                                                   Lider zespołu Wars i Sawa

 

Warszawa, dnia 15. 09. 2020r.  
lrm_export_55922187728042_20191220_110815147.jpeg [2048x1365]lrm_export_55960122068245_20191220_110853082.jpeg [2048x1365]lrm_export_55981145016077_20191220_110914104.jpeg [2048x1365]lrm_export_55899618685789_20191220_110752578.jpeg [2048x1365]